Badania przebiegowe – Tory badawcze

Tory badawcze zaprojektowane zostały zgodnie z dokumentem TOP 01-1-011A, z uwzględnieniem najcięższych pojazdów eksploatowanych w SZ RP, tj. o masie do 120 ton. Tory badawcze obejmują następujące odcinki drogowe:

  • Droga szutrowa: pętla badawcza umożliwia uzyskiwanie średnich prędkości do 35 km/h oraz maksymalnej na odcinku prostym do 70 km/h. Drobne nierówności generują dynamiczne obciążenia konstrukcji podwozia, a także rezonansowe drgania w zabudowach specjalnych pojazdów. Droga wykorzystywana jest do określenia trwałości i niezawodności podczas badań przebiegowych, a także jako odcinek referencyjny do badania drgań oddziałujących na wrażliwe elementy zabudów specjalnych pojazdów, takich jak efektory, systemy elektroniczne, maszty, radary itp.
  • Odcinek sinusoidalny o długości fali 4 m i amplitudzie ±0,1m służy do wywoływania naprężeń w zawieszeniach wieloosiowych pojazdów kołowych i gąsienicowych oraz wywołuje wzdłużne kołysanie nadwozi, na które szczególnie podatne są wysoko zabudowane elementy pojazdów specjalnych jak wyrzutnie, żurawie, radary itp.
  • Odcinek sinusoidy asynchronicznej: podczas przejazdu z minimalną prędkością przez przeszkodę asynchroniczną wymuszane są maksymalne naprężenia skrętne w zawieszeniu pojazdu oraz jego ramie i zabudowie. Wykonywane są sprawdzenia możliwości przeniesienia napędu na podłoże, poprawności pracy zawieszenia pod kątem kolizji z elementami podwozia, sprawdzana jest praca ramy pojazdu na skręcanie oraz naprężenia przenoszone na zabudowę specjalną pojazdu.
  • Odcinek brukowany: wysokość wystających kamieni oraz odległości pomiędzy nimi, dobrane zgodnie z dokumentem ITOP, generują w konstrukcji pojazdu drgania o dużej amplitudzie. Odcinek służy do wykonywania testów trwałości i niezawodności w badaniach przebiegowych oraz jako droga referencyjna do określenia jakości zawieszenia pojazdu oraz tłumików w zabudowie specjalnej, takich jak efektory, systemy elektroniczne, maszty, radary itp. Wielosensorowy system do pomiarów wibroakustycznych zamontowany na pojeździe podczas jazdy ze stopniowo zwiększaną prędkością, umożliwia wyznaczenie częstotliwości rezonansowych w elementach zabudowy specjalnej zintegrowanych z pojazdem.
  • Odcinek bruku belgijskiego: zapewnia poruszanie się z prędkością do 40 km/h i badanie trwałości i niezawodności konstrukcji podwozia i zabudowy. Służy również jako odcinek referencyjny do badania drgań oddziałujących na wrażliwe elementy zabudów specjalnych pojazdów, takich jak efektory, systemy elektroniczne, maszty, radary itp.
  • Odcinki z kamienia hydrotechnicznego: usypane z kamieni o rozmiarach do 80 mm oraz 90-160 mm. Wielokrotnie pokonywane odcinki podczas badań przebiegowych generują wielowymiarowe obciążenia dynamiczne w elementach układu zawieszenia i kierowniczego, a przede wszystkim pozwalają na określenie odporności opon pojazdu terenowego na eksploatację na kamienistym ostrym podłożu.